Alanya 2008

Det var min och Malins andra resa ensamma under ett och samma år, men dock inte med varandra. Resan till Alanya var vår första resa tillsammans, utanför Sverige. Nu skall jag ta och försöka minnas dagarna i Alanya, dag efter dag. Kom ihåg att varje dag har vi fått sitta och prata med turkar, så jag inte ska behöva berätta om det varje gång för varje dag. Berättelsen kan börja nu...

14/5 var dagen då vi skulle fixa allt innan avresan skulle börja i Örebro, vid niotiden ikväll. Vi gick ovh handlade saker vi behövde, växlade pengarna på Forex, äta ordentligen och allt. Vi kom fram till Arlanda vid midnatt, vi åkte ganska tidigt eftersom det var det billigaste tågbiljetter som fanns. :D Vi softade runt i Arlanda i nån timme innan vi beslöt att satsa sova i en kass ställning, på stolarna och så. Vi somnade och vaknade i gott om tid innan incheckningen.

15/5 lyfte vi äntigen vid sju tiden och M fick sitta vid fönstret så hon kunde sova gott. Men inte jag, eftersom jag satt vid gången där folk går förbi och så. Men jag lyckades sova lite i allafall. Fyra timmar hade gått och vi anlände. Luften var kvav och solen sken, klockan var ett på eftermiddagen. Vi kom fram till vårt hotell, Sunway och hittade snabbt vägen rakt ner till stranden. Guiden visade oss till hotellet och vi checkade in. Rum 303 fick vi och den var söt eftersom den var liten men en "avlång balkong med ett höghus som utsikt, men man kunde se havet och dylikt genom ett fönster i ett annat höghus, haha. Vi packade upp och bytte kläder innan vi drog ner till stranden. Sanden var hett och vi gick ända ner till kanten av stranden, med fötterna i medelhavet en stund, sedan letade vi upp en restaurang som inte hade desperata turkar efter oss och hittade en, däråt vi kycklinggryta med ris, strips och bakad potatis i en + sallad + bröd + dipsås. Det var underbart gott! Vi ville också peela oss och så innan vi började sola för morgonsdagen, så hittade vi ett ställe... Vi skulle dit vid halv åtta på kvällen, och vi kom dit. I början var det väldigt förvirrat eftersom det var inte samma sak som förra hamambadet jag var på. Där behövde man inte vara helt naken, men den här gången sa de att man skulle vara helt näck! Klart att jag och M blev förvirrad och försökte förstå, till slut gick det fint. Det kom en stor mängd av döda hudceller under peelingen, haha. Efteråt var vår hud såååå len och ren. :) Sedan gick vi bara runt och lärde känna området där vi bodde.

16/5 vaknade vi vid 8 tiden (7 tiden i Sverige) på morgon och gick upp till taket där frukost ägde rum varje dag. Frukost var suvervän och färska nypressade apelsinjuice. Trevliga män som arbetade där, men visst kunde de bli lite besvärliga men vi överlevde. Efter frukost blir det att byta kläder och sedan bege oss iväg mot stranden för att låta solen smeka vår hud och låta oss själva steka oss. Efter 5 timmar på stranden, både solning och bad orsakade tyvärr en rejäl bränna (jag hade smörjt mig solkräm och det hjälpte tydligen inte). Vi blev sjukt röda och smärtan började komma krypande. Vi duschade och tog tupplur tills  vi vaknade. Vi drog till centrum och åt på en restaurang vid hamnen (jag kände igen restaurangen först efteråt att det var där jag och gamla klassen åt). Då började jag frysa som fan och åt inte så mycket, på grund av smärtan. Så blev det att gå hem igen efter käket. Vips somnade vi i var sin säng resten av natten.

17/5 kunde vi inte vara i solen på grund av våra brändskador, så höll vi oss inne och sov hela dagen tills solen gick ned. På kvällen gick vi runt och åt på en restaurang, sedan var vi sugna på efterätt så gick vi och kollade runt, sedan hittade vi Green House där vi åt banana split och blivit bjuden av farbror Grön på en fruktig shot som smakade så god. Jag och M garvade lite för mycket på platsen eftersom det fanns en tvättäkta apa-utseendelikadan människa på plats men vi knäppte aldrig något kort. Sedan drog vi, och myste med katterna som bodde i Alanyas kyrkogård. Hundarna där var helt galna så fort några bilar kom förbi, så börjar de springa och jaga för nöjes skull. Man blir bara orolig varje gång man ser en hund springa och jaga en, de kan ju ramla och hamna under bil eller något. Det vill inte någon alls se. Mot kvällens slut softade vi med yoghurt på hela kroppen. Vi hade fortfarande ont och efteråt sov vi.

18/5 kändes huden någotlunda bättre och vi skulle kunna vara nere vid stranden idag också, men med parasol. För en parasol kostade det 3 lira, vilket var löjligt men det var billigt som tur är. ;) Vi hängde på stranden en hel dag och softat, några schysta fotografer tog jag också. Mot kvällen blev det att äta ute och sedan gå till en plats i närheten av Damlatas grotta, för att fota solnedgångens färg i havets ände. Efteråt drog vi till stan, åt och drack mumsiga strawberry diarquiri och så det där fruktansvärda kaffe vi var tvungna att dricka upp. :) På hemvägen, blev vi fast på ett cafe som bjöd på läsk som vi tackade ja till och sedan snacka lite innan vi drog till katterna för att ge dem mat och gosa lite. Ett par hundar följde efter oss denna kvällen, också innan hem för att sussa.

19/5 blev frukost, strand och sedan tupplur innan utgången. Vi skulle ut och äta, som vanligt. Vi gick runt och letade efter en bra restaurang, eller så hade vi svårt att bestämma oss för vilken. Till slut hamnade vi på en zebra-restaurang (stolarna var klädda i zebra) och vi hade mycket uppmärksamheter av Alex, Appo och Skandal. En kille som liknade en apa, hette Scandal/Skandal, lite konstigt det... Men han var så rolig, eftersom han betedde sig inte normal + han dammsög på bordet. En apa med sin dammsugare fick oss att garva hårt. Vi var fast där i flera timmar. De bjöd på drinkar och shots, som orsakade att jag blev kraftigt berusad och M ville först kolla runt i stan, men när jag gick för segt och så blev det att gå hem och sova. x)

20/5 blev det som vanligt: frukost, strand och sen tupplur. Men M ville gå på tattos och kolla hur det var där, så hängde jag med dit efter besöket på en restaurang. Där förskaffade hon sig en tatuering hon planerat länge för. Under tiden beslöt jg mig för att tatuera mig en fisk, när jag länge har funderat på en fisk eftersom jag var en av fiskarna (horoshop) och då ville jag ha färg i som skulle kunna visa min kreativa sida. Så fick jag en tid för dagen efter, klockan sju. Så var det. En liten runda och de flesta affärer var stängda vid midnatt så drog vi hem.

21/5 vaknade vi och åt på taket. Sedan fixade vi oss och drog till stranden. Massor av sol och bad blev det. Fotografiering av oss själva i havet och så, sedan blev det en lugn eftermiddag innan vi åt på Istanbul cafe som innehöll en stor del av asiatiskt mat och det var väldigt strong i munnen. En turkisk kille, Mustafa kom från Karlstad och sa att han var här pga familj och så. Han var trevlig, och sedan kom kocken förbi. Han var så jävla rolig, han snackade om någon som blev döv efter bilolycka eller något sånt. Sedan kom en kompis till Mustafa, eller han också arbetade där. Muslum hette han, och han hade fina ögon. Men allt för liten, hehe. Han ville att jag och M skulle komma tillbaka för drink och snack, så gjorde Muslum i ordning på ett bord med massa blomblad och så att det blev vackert. :) Vi skulle inte ens komma tillbaka förrän flera timmar senare. Och det blev sex timmar senare, efter min tatuering som gick smärtfritt och prolemfritt och en liten runda på stan där vi köpte saker och så. På cafet snackade vi en del och Muslum blev helt tokig i mig, medan Mustafa i M på grund av sin hårfärg. Så jag fick ryta åt Mustafa att lägga av med det där så han gick sin väg. Muslum var trevlig och såg oskyldig ut innan han gick för långt när vi hade gått en runda i Alanya och närmade oss till vårt hotell. Han var en liten smart skit, han. Haha. Sedan gick jag och M hem och tog det lugnt innan sovdags.

22/5 var dagen då vi skulle åka hem. Det hade gått alldeles för snabbt men vi skulle inte åka hem förrän halv sex på kvällen så vi hade en ännu dag till kvar på oss, att äta Alanyas mat, deras dryck och allt. För sista gången, innan vi begav oss iväg. Egentligen skulle vi checka ut vid 12, men vi tänkte inte irra omkring i fem och halv timmar, så betalade vi hundra var för sig för att checka ut vid 16 istället. Vi åt på en restaurang och sedan gick vi runt för att köpa saker och så till några i Sverige. Vi gick en runda och sedan packade vi i lugn & ro, strax efter fem gick vi och väntade på bussen. Mittemot oss låg det Istanbul cafe, Mustafa ville inte se sig om efter gårsdagen. Men Muslum var lika glad och vinkade när jag knäppte ett kort, och än en gång vinkade han när han klev på en moped med en kompis och for iväg. :) Bussen kom och vi åkte, checkade in och kollat runt på Taxfree. Där såg man Smirnoff Vodka 3 liter för endast 350 kr! Men jag köpte den inte. ;) Inte M heller, haha. Vi skulle lyfta vid 22.30 men det blev försent så checkade vi inte in förrän halv tolv.

23/5 lämnade vi Antalya först vid midnatt. Den här gången fick jag sitta vid fönstret, så sov jag något bättre än vad M gjorde. Vi sov hela vägen innan vi landade på Arlanda kl 03.00 och vi var hemma i Örebro ca kl.05.45 på morgon. Allt man kunde säga var "God morgon, Sverige..." och sedan tuppa av i ens säng.


Tillsammans med M har jag haft det så roligt och underbart. :) En sak måste jag berätta, men jag minns inte vilket datum det hände. Men det var en morgon och vi hade precis vaknat, M ville gå på toalett och då upptäckte hon att dörren till duschrummet var låst. Om det är låst, så blir det ju automatiskt att någon finns därinne. Så funkade i hennes huvud, men dörren blir ju automatiskt låst när den stängs (En konstig turkisk dörr). Så sprang M tillbaka til säng eftersom hon var halv naken. Hon bad mig att kolla, men jag vägrade eftersom jag inte orkade men hon trodde att jag var rädd. Ha, ha! Jag började garva hårt när hon trodde att det fanns någon därinne och att hon kallade det för Farbror. :D till slut lyckades hon öppna dörren och det fanns ingen där.

Det var nog någon Farbror Osynlig ;)

Ibland kan man ju bli knäpp när man är alldeles nyvaken, så gick det för M. Så sött!


     

1. En liten söt snäcka.
2. Ett fångat ögonblick
3.När man är van vid den heta luften, så tycker man att det varma vattnet är kallt.
4: En sjömän som just erövrat medelhavet.
5: Turkosfärgen är något oslagbart.

    

1: The long island drinken.
2: Solnedgången.
3: En fruktig shot.
4: Min favorit bild av resan, den skriker En evig kärlek.

Kommentarer
♥ Amina

Vad mysigt det låter. Ska ut och resa så fort jag blir arton! :-P

2008-05-31 @ 19:30:44
URL: http://pastill.blogg.se
♥ Malin

haha skön farbror. jag var helt knas i huvudet :)

2008-06-02 @ 09:45:11
URL: http://mm4ln.blogg.se

Ordet är ditt:

Ditt namn:
Kom ihåg mig


URL/Bloggadress:

Kommentar:



Tack för ni lämnar fotspår, sötnosar.



Trackback