Älska aldrig en poet

Jag var inne på poeter.se för att läsa lite dikter och fann en dikt som kallades för "Älska aldrig en poet" så blev jag självklart nyfiken och började läsa...


Älska aldrig en poet

orden som kommer är alltid äkta

du är för svag för sanningen

och en poet är alltid ärlig

Älska aldrig en poet

ångesten som finns bakom varje ord

är gömd bakom ett skal av svart gråt

och en poet vill alltid förmedla


Älska aldrig en poet

smärtan är alldeles för stark

för att bli förstådd av en vanlig människa

och en poet är inte dödlig


Älska aldrig en poet

rädslan att bli älskad är för stark

när osäkerheten slingrar runtomkring

och en poet är alltid ensam


Älska aldrig en poet

räkna isåfall med att alltid bli ihågkommen

i poetens ord som fastnar för alltid

för en poet slutar aldrig skriva




Av: Lenore, på poeter.se

Det stämmer faktiskt bra. En poet vill alltid vara ensam när de skriver, det gör jag i allafall. När någon annan finns i samma rum, blir poeten inte nöjd med texten. När man väl börjat skriva, slutar man aldrig. I dikterna förekommer det alltid sanna ord och ärliga meningar. Det stämmer helt enkelt.. Men att vara inte dödlig, det blev jag fundersam först och en vän sa "det är kanske så att man blir alltid ihågkommen, eftersom en poet använder starka ord som fäster allas minnen." och visst ja, man liksom lämnar kvar orden som kom ur själens ärlighet när självaste kroppen tynar bort och själen stannar kvar i orden.

Men det vore tråkigt om ni väljer att inte älska mig... :)

Kommentarer
♥ Lenore

Hej!

Såg att du tidigare uppmärksammat min dikt, det var lite roligt att läsa en liten analys på den. Och visst är det så jag menar med meningen "en poet är inte dödlig" att det är genom poetens ord som inte den dör :) Den här dikten skrev jag när jag var sexton, och jag antar att jag aldrig mer kommer skriva något som blir så uppmärksammat, tyvärr. Men det är väl bara att försöka antar jag! :) Kram Lenore

2008-11-12 @ 01:57:50
URL: http://lephoto.se

Ordet är ditt:

Ditt namn:
Kom ihåg mig


URL/Bloggadress:

Kommentar:



Tack för ni lämnar fotspår, sötnosar.



Trackback